Isnin, 6 April 2009






Arab Saudi sering dianggap pilihan percutian yang kontroversi. Tetapi bagi penyelam, ia menawarkan beberapa lokasi terumbu karang terakhir dunia yang masih belum disentuh.
TERUMBU karang Farasan Banks belum pernah disentuh oleh manusia sebelum ini.
JIKA anda seorang ejen pelancongan, anda mungkin mendapati bahawa Arab Saudi ialah salah sebuah negara yang sukar untuk dijual atau dipromosi sebagai sebuah lokasi percutian popular.
Apatah lagi negara Barat sering melaung-laungkan bahawa ia adalah sebuah negara yang penuh dengan ancaman pengganas, satu pandangan yang skeptikal dan tidak wajar.
Namun, mungkin ramai tidak menyedari bahawa Arab Saudi sebenarnya mampu menyediakan satu pakej percutian yang menarik iaitu di kawasan sekitar pesisir pantai Laut Merah.
Untuk pengetahuan anda, di Laut Merah terdapat beberapa lokasi atau kawasan di mana terdapat terumbu karang dara terakhir dunia yang masih belum disentuh atau tercemar, selain kawasan menyelam yang paling jernih di planet Bumi.
Itulah perkara yang menyebabkan saya begitu tertarik dan terpesona dengan keindahan pemandangan dasar laut di Laut Merah.
Saya sebenarnya telah dijemput ke Arab Saudi oleh Dream Divers, sebuah syarikat selaman yang beroperasi di selatan negara tersebut.
Selepas mendarat di landasan lapangan terbang Sultan Abdulaziz di Jeddah, kami memulakan perjalanan menaiki kereta selama dua jam setengah ke selatan Arab Saudi di mana jalan tersebut berakhir di Yaman.



PENYU Hawksbill adalah antara penghuni dasar Farasan Banks.
Untuk beberapa kilometer perjalanan dan setelah kami merentasi pesisir pantai Laut Merah, kami sampai di bandar Al Lith yang kelihatan banyak masjid, rumah dan padang bola sepak.
Ia juga merupakan rumah kepada ketua Al Ahlam Marina, Eric Mason, bekas rakyat Britain yang menubuhkan Dream Divers selepas tiba di negara tersebut 36 tahun lalu.
Kami kemudian bertemu Eric yang telah memeluk agama Islam tujuh tahun lalu sebelum dibawa menaiki bot dan meronda menyaksikan keindahan air laut yang begitu jernih.
Hampir dua jam setengah selepas itu, kami mula memasuki lokasi yang dikenali sebagai salah satu tempat paling berbahaya di dunia di mana lanun-lanun menjalankan operasi mereka dari Sudan dan Somalia.

2 ulasan:

  1. KAWASAN PANTAI LAUT MERAH MERUPAKAN PESISIR LAUTYANG PALING JERNIH DI DUNIA.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum.....

    Arab Saudi memang cantik. orangnya pun cantik gak..

    macam pernah pegi je.
    Bila u nak pegi, boleh i ikut sekali

    BalasPadam